Konkurranser på Facebook er dårlig taktikk

Å gi bort produkter og gaver er blitt en farsott på Facebook og Instagram for å få flere følgere. Taktikken er dårlig, og forteller om mangel på originalitet, fantasi, og at produktet er det eneste vi har å tilby.

Når antall følgere nå betyr såpass lite, kan man jo lure på om dette kun er mangel på informasjon, eller om man gjør noe bare fordi andre gjør det. I løpet av de siste tre årene har Facebook slaktet vår organiske rekkevidde, slik at vi må betale for å nå folk på plattformen. Dette har gjort at annonseinntekter står for 70% av omsetningen til Facebook.

Her ligger problemet

Når vi med litt planlegging kunne laget godt innhold som bygger merkevaren på en god måte, er det synd at så mange bedrifter tar snarveien med å gi vekk produkter eller tjenester som betaling for likes. Denne formen for «stunt», da jeg ikke ønsker å kalle det for markedsføring, er heller ikke noe folk husker. De bytter sin like mot en sjans i lotteriet, og har glemt det like fort som de handlet.

Fokuser på verdi

La oss heller gi mer av oss selv. Del hverdagen. Del det som skjer. Del gode øyeblikk. Del personlighetene! Gjør det i Instagram Stories, gjør det med Facebook video, gjør det med mobilen!

Å fremstå som en utadvendt og annerledes bedrift som deler godt innhold er noe som vil øke synlighet og omsetning over tid. Vi må bare få det i rutinene.