Influencer markedsføring: Fem viktige tips

Ved å dele sine liv på et personlig plan, har mange gjort hobby til levebrød. Annonsører betaler bloggere og vloggere for å fremme sine produkter. Populært kalt influencer marketing.

Fenomenet oppstod når blogging ble populært rundt 2010, men har i de siste årene tatt av med apper som Instagram og Snapchat. Begge gjør det enkelt for hvermansen å dele sin hverdag. De som skiller seg ut, er gjerne de som deler de mest private øyeblikkene, samtidig som de er dyktige til å bygge nettverk på tvers av plattformene.

Ikke rent mel i posen

Dessverre er det ikke alle som kaller seg influencers som faktisk bør holde tittelen. Størrelse i bransjen måles jevnt over i antall følgere – altså antall personer som følger kontoen til en gitt person. Dette er i grunn greit. Problemet oppstår når det blir populært å kjøpe seg falske følgere for å fremstå som mer populær enn man egentlig er.

Engasjement er nøkkelen

Den beste måten å måle effekten til en influencer per nå, er å se etter engasjement. Delinger, kommentarer og likes er en bedre indikator på hvor mange som faktisk følger og konsumerer innholdet enn antall følgere. Hvis en influencer jevnt over får en god andel kommentarer og likes, betyr det at folk får med seg innholdet, og gir tilbakemeldinger. Det er denne typen samfunn som vil være tiltrekkende for en annonsør.

Hvem ser vi etter?

Innholdet disse influencerne kommuniserer ut, bør selvsagt vurderes, og om dette passer sammen med budskapet og merkevaren en bedrift ønsker å assosieres med.

I tillegg må vi se på kost/nytte. En person med 5000 følgere, og under 100 reaksjoner på et innlegg, er ikke verdt mye rent økonomisk. Da er det bedre å kommunisere gjennom annonser på egne sider.

Hvis man derimot kan nå en attraktiv målgruppe gjennom en influencer med flere hundre eller tusen reaksjoner på sine innlegg, vil det være økonomisk interessant å betale disse for å spre sitt budskap.

Det er viktig å huske at de som følger disse influencerne stoler på dem og det de deler på en helt annen måte enn hvis en bedrift direkte annonserer innholdet sitt. Det som gjør disse menneskene verdifulle i markedet er relasjonen de har med alle følgerne sine.