Merkevarebygging i 2018: Hva er godt innhold?

Ikke lag reklame, lag innhold. Et repetert sitat i dagens reklamebransje. Innhold er den nye reklamen, så vi lager jo fortsatt reklame – vi har bare gitt den et nytt navn.

Sett bort fra dette surret fra bransjen, er godt innhold god reklame, spesielt for merkevare- og relasjonsbygging.

Du lager ikke godt innhold før du forteller en god historie!

Vi mennesker forteller historier. Det er det som hver dag knytter oss sammen gjennom dialog, tekst, bilder og video. Snapper, meldinger på Messenger, telefonsamtaler, sladder med venner, baksnakk og fremsnakk. De interessante samtalene med fremmede du blir kjent med. Vi husker og anbefaler gode filmer, fordi en god film er en god og godt fortalt historie.

Den gjennomsnittlige personen er antagelig ikke en god historieforteller, og heller ikke spesielt god på å kommunisere. Mennesker er generelt dårlig på begge deler, derfor blir vi daglig fornærmet, misforstått og forbanna. Vi tør ikke si ting rett ut, og vil heller ikke høre sannheten. Vi gjør det vanskelig for oss selv.

Dette er også grunnen til at innholdsproduksjon er vanskelig, og lett, hvis man tør. Hvis noen fikk følge en tilfeldig person 24 timer i døgnet i en uke, for så å klippe sammen de mest pinlige, intime, private og severdige øyeblikkene, hadde det blitt god TV. Jeg tror mennesker jevnt over er lei av at alt skal fremstå godt, når vi vet at livet er opp og ned. Vil vil se det som er ekte. Godt innhold må ha en viss tyngde.

Åh, så hva skal vi gjøre?

For små og mellomstore bedrifter, må dere frem med kameraet og dele. Del det som ikke virker naturlig å dele, men som kan gi folk innsikt i bedriften deres. Fortell hva dere tenker, og la publikum gi dere tilbakemeldinger som dere kan bruke. Om dere ikke føler at dere har budsjett til å få det gjort, gjør det selv. Film, og legg det ut kort og uklippet. At det skjer, er bedre enn at det er perfekt.

Hvis en bedrift som ikke har annonsert på Facebook snur rundt og annonserer ukentlig videoinnhold, samt setter av 20.000,- til Facebook, kan jeg garantere merkbare resultater, og at bedriften får igjen på investeringen. Produksjonsverdien og kvaliteten på innholdet kan økes senere.

Status quo

Det er OK å være tilfreds med sin nåværende posisjon. Det som ikke er greit, er å være utilfreds, uten å ta grep. Hvis du ønsker å se en forandring, ta en sjanse. Grip de muligheten som byr seg. De som prøver og feiler, vil før eller siden treffe.

Sitter du og venter, vil du sakte men sikkert forsvinne.

Jan Tore Sørensen startet HUNTR Filmbyrå i 2015 etter 5 år i retailbransjen. Han ble født i Haugesund i 1990, og kameraet har vært med siden 12-årsalderen.